Trøndelag SVs miljøpris går til Torkjell Rye som tar kampen mot plastforsøplinga!

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 05. juni 2018
Torkjell Rye er bonde i Meldal kommune og har sett seg lei på å plukke plastikk på jordene sine, og har nå  bestemt seg for å finne alternative måter og lagre dyrefor på for å redusere plastforurensninga. Styret til Trøndelag SV har i år valgt å gi årets miljøpris til Torkjell Rye for at han går foran og tar et konkret iniativ for å begrense plastforsøplinga.

15 prosent av all rundballplast blir ikke resirkulert, ifølge beregninger fra Grønt Punkt Norge. Det tilsvarer cirka 2000 tonn årlig.

Denne forsøplinga hovedgrunnen til at Rye nå har skaffet seg en plansilo på 36 meter. I denne skal han lagre det aller meste av fôret, slik at han slipper å kle det i plast. Metoden vil også spare ham for penger, tror Rye:

– Selv om du har et regime for å plukke opp og rydde etter deg, forsvinner mye plast i naturen. Plasten er kostbar, og blir nok enda dyrere på sikt med tanke på hvor mye som forsvinner ut i kretsløpet. Jeg tror det kommer flere slike siloer etter hvert. sier melkebonden til NRK.

På mandag 11.06 var SVs gruppeleder Rakel Skårslette Trondal og lokallagsleder i Orkland SV Kjell Rønningsbakk på besøk på gården til Torkjell Rye på Storås og overleverte prisen. Tidligere i år fant Nortura ut at halvparten av kyrne som kom til slakt ved slakteriet på Malvik hadde plast i magen, noe som understreker hvor viktig det er å redusere bruken av plastikk i landbruket.

Vi gratulerer Torkjell med prisen og håper at hans viktige iniativ inspirerer andre til å følge etter!