Elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen snarest!

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 14. juni 2018
SVs fylkestingsgruppe går inn for elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen snarest. De vedtar en uttalelse sammen med alle partier på Fylkestinget i Trøndelag unntatt Frp.

– Når det er så viktig fra FrPs side å ikke være med på det samlede forslaget til alle de andre partiene, så velger vi å tolke det slik:
FrP har ingen intensjon om å elektrifisere Trønderbanen – derfor er det for FrP både vondt og vanskelig å bli med resten av partiene på et fellesforslag som sier høyt, klart og tydelig at det er elektrifisering som er prioritet nummer én – vi står fast på det kravet vi har hatt i årevis, uten noe og, men eller eller, sier Rakel Skårslette Trondal.

Nå har vi kommet lenger enn noensinne og er så nærme, så nærme at en elektrifisering kan realiseres, men FrP har en helt annen plan, og det får vi bekreftet i dag. FrP er styrt av sin samferdselsminister som ikke vil innfri sine løfter om elektrifisering i Trøndelag. Jeg frykter at midlene går til andre steder….

Men for all del, FrP må mer enn gjerne bevise fra regjeringshold og i Stortinget at jeg tar feil.

Et nesten samlet fylkesting har heldigvis fremmet et forslag til høringsuttalelse, så hvis alle jobber godt opp mot sine partier på Stortinget, så burde vi jo uansett kunne få flertall for elektrifisering igangsettelse fra 2019, selv om FrP ikke vil love noe.

SV er fullstendig klar over at ei elektrifisering ikke er nok for å få økt frekvens, derfor er punkt 2 i vårt fellesforslag viktig. Vi må fortsette presset for å få krysningsspor, plattform, tiltak og dobbeltspor slik at vi raskest mulig kan få kvartersfrekvens mellom Trondheim og Værnes og halvtimesfrekvens mellom Melhus og Steinkjer. Bare sånn kan toget bli et rellet alternativ til bilen. Og bare med en elektrifisering av Meråkerbanen kan vi få mer gods over på bane i øst-vest-retning.

Her er forslaget:

Fylkestinget baserer seg på Jernbaneforum Midt-Norge sin uttales og understreker at det viktigste for Trøndelag er:

1. Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen må startes opp i 2019
  2. Modernisering av jernbanen gjennom økt frekvens og kapasitet er avgjørende for et bedre togtilbud der toget kan binde Trøndelag sammen og ta ut et langt større potensiale innen persontransport. Handlingsprogrammet bør ha en ambisjon om å oppnå halvtimesintervall med optimaliserte stoppmønstre og kortere reisetid mellom Melhus og Steinkjer, samt kvarters avganger mellom Trondheim S og Værnes.  En jernbane som muliggjør mer godstransport på jernbane er viktig for Trøndelag
  3. Meråkerbanen knytter Trøndelag sammen med det Midtnordiske, Svenske og all-Europeiske jernbanenettet. Det er et element som ikke må svekkes. Modale sprang, som vi i dag har på Storlien, skal ikke forekomme.
  4. Vi ønsker nye miljøvennlige tog som kan settes inn for dagens dieseltog. De nye togene som kommer kan drives frem av ulike energiformer. Den teknologiske utviklingen kan gjøre hydrogen, batteri og biodrivstoff til realistiske alternativer på Nordlandsbanen i fremtiden, slik beskrevet i Norsk Gassforums rapport «Nordlandsbanen på biogasss».

Fylkestinget er samla i Namsos 13. – 14. juni.

Sending fra fylkestinget kan du se her