– Når det er så viktig fra FrPs side å ikke være med på det samlede forslaget til alle de andre partiene, så velger vi å tolke det slik:
FrP har ingen intensjon om å elektrifisere Trønderbanen – derfor er det for FrP både vondt og vanskelig å bli med resten av partiene på et fellesforslag som sier høyt, klart og tydelig at det er elektrifisering som er prioritet nummer én – vi står fast på det kravet vi har hatt i årevis, uten noe og, men eller eller, sier Rakel Skårslette Trondal.
Nå har vi kommet lenger enn noensinne og er så nærme, så nærme at en elektrifisering kan realiseres, men FrP har en helt annen plan, og det får vi bekreftet i dag. FrP er styrt av sin samferdselsminister som ikke vil innfri sine løfter om elektrifisering i Trøndelag. Jeg frykter at midlene går til andre steder….
Men for all del, FrP må mer enn gjerne bevise fra regjeringshold og i Stortinget at jeg tar feil.
Et nesten samlet fylkesting har heldigvis fremmet et forslag til høringsuttalelse, så hvis alle jobber godt opp mot sine partier på Stortinget, så burde vi jo uansett kunne få flertall for elektrifisering igangsettelse fra 2019, selv om FrP ikke vil love noe.
SV er fullstendig klar over at ei elektrifisering ikke er nok for å få økt frekvens, derfor er punkt 2 i vårt fellesforslag viktig. Vi må fortsette presset for å få krysningsspor, plattform, tiltak og dobbeltspor slik at vi raskest mulig kan få kvartersfrekvens mellom Trondheim og Værnes og halvtimesfrekvens mellom Melhus og Steinkjer. Bare sånn kan toget bli et rellet alternativ til bilen. Og bare med en elektrifisering av Meråkerbanen kan vi få mer gods over på bane i øst-vest-retning.
Her er forslaget:
Fylkestinget baserer seg på Jernbaneforum Midt-Norge sin uttales og understreker at det viktigste for Trøndelag er:
Fylkestinget er samla i Namsos 13. – 14. juni.