SV fikk støtte for jordvernforslag

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 14. juni 2018
Under fylkestinget 14. juni, fremmet Torgeir Strøm (SV) en interpellasjon om jordvern, og SV fikk enstemmig tilslutning til sitt forslag.

Forslaget som ble vedtatt:

Stortinget vedtok i 2015 en nasjonal jordvernstrategi hvor det årlige målet for omdisponering av dyrkamark settes til maksimalt 4.000 dekar innen 2020. Med bakgrunn i dette stortingsvedtaket, og Trøndelags målsetting om 1,5% årlig økning i matproduksjonen, ber Trøndelag fylkesting om at Fylkesrådmannen utreder en egen sak om jordvern i Trøndelag. Gjennom en slik gjennomgang og arbeidet med Regional plan for arealbruk bør det lages en egen jordvernstrategi for Trøndelag, der det må skisseres hvordan Trøndelag kan bidra til å oppnå målene for den nasjonale jordvernpolitikken.

-Situasjonen er så alvorlig, at vi bør få en egen sak om jordvern, sier Torgeir Strøm.

I sitt svar opplyste fylkesordføreren om at bare i Trøndelag i gjennomsnitt for årene 2004 til 2015 faktisk ble bygd ned 1 150 dekar årlig, der kun 2014 var ned mot måltallet. I 2016 steg nedbygd areal til 2 049 dekar.

Trøndelag alene har dermed stått for omtrent halvparten av det som kan omdisponeres i hele landet. -Sånn kan vi ikke ha det, sa Strøm i sitt svarinnlegg. Trøndelag har vært en versting i nedbygging av dyrkajord. Det er viktig at vi får dette som en egen sak slik at fylkestinget har en grundig diskusjon om jordvern, og at vi gjennom Regional plan for arealbruk kan utforme en strategi for hvordan vi skal bidra til den nasjonale jordvernpolitikken.

Interpellasjon fra Torgeir Strøm om jordvern