Innstilling til SVs valgliste i Trøndelag SV

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 01. november 2018
Nominasjonskomiteen har den glede å sende ut innstilling til SVs fylkestingsliste 2019. Den er etter beste evne satt sammen etter mange gode innspill fra lokallagene og enkeltmedlemmer. Et realistisk antall medlemmer i det nye fylkestinget er 3 – 5, og det betyr at nåløyet er lite. Det er tatt hensyn til geografi, kjønn og alder. Et særlig blikk har det vært på at dette er første liste for et samlet Trøndelag.

Vi ba om innspill til 4.plass på fylkestingslista, og det fikk vi. Av flere innspill som kom inn fra lokallagene var ledere i nominasjonskomiteen Bjørn Saalvesen foreslått. På grunn av dette valgte Bjørn å trekke seg fra komiteen, og Åshild Tungen, Tom Knobloch, Margareth Halle og Oda Amalie Kise Hjertstrøm har fortsatt arbeidet uten et 5.medlem i samråd med fylkesstyret i Trøndelag SV.

Nominasjonsmøte i Trøndelag SV er søndag 11.11.2018 klokka 11.45 i Ila aktivitetshus.

Topp 5 er som følger:

1. Rakel Skårslette Trondal (1974, Malvik). Vokste opp på Toten. Gruppeleder for SV i Fylkestinget, etter å ha blitt valgt inn fra Sør-Trøndelag. Sitter i fylkesutvalget og hovedutvalget for transport. Har vært aktiv lokalpolitiker i Malvik i tolv år. Er også gruppeleder for SV i kommunestyret i Malvik, og sitter i formannskapet. Er utdannet lærer, og har jobbet i ungdomsskolen i ti år. Hjertesak: rettferdig fordeling.
  2. Torgeir Strøm (1952, Fosnes/Nye Namsos). Har vokst opp og bor på øya Jøa. Har yrkeserfaring som jordbruksavløser, gårdbruker, lærer og har siden 2015 vært fylkespolitiker innvalgt fra Nord-Trøndelag. Har i tillegg fjorten års erfaring fra kommunestyret, vært leder i Norges Bonde- og småbrukarlag, og i mange år tillitsverv i Utdanningsforbundet og innen kultur og idrett. Hjertesak: Distriktspolitikk.
  3. Åsa Kjerstine K. Moen (1992, Trondheim). Studerer til vernepleien ved NTNU. Jobber som daglig leder i Astor Fotballklubb. Styremedlem i Trondheim SV, og vara til sentralstyret i Nei til EU. Tidligere fylkesleder i Sør-Trøndelag SU, og likestillingsansvarlig i Nord-Trøndelag SU og leder i Ungdom mot EU. Hjertesak: Brenner for at alle skal ha like muligheter uansett hvilken familie du er født i og hvor i Trøndelag du bor, med særlig fokus på ungdom.
  4. Bjørn Salvesen (1958, Røros). Oppvokst i Oslo, adresse Røros siden 1987, selvstendig næringsdrivende. Nestleder i Trøndelag SV, er inne i sin andre periode i kommunestyret og varaordfører siden 2015. Han har representert Sør-Trøndelag på de siste tre landsmøter, og har hatt en periode som fylkesleder. Hjertesak: Forsvare velferdsstaten med nebb og klør.
  5. Siv Furunes (1972, Inderøy). Vokst opp på Mære. Gruppeleder for SV i Inderøy kommunestyre siden 2011. Leder for Nord-Trøndelag SV siden 2015, og første leder i Trøndelag SV siden sammenslåingen våren 2018. Vara til fylkestinget. Utdannet lektor i musikk og språk ved NTNU, og underviser ved Inderøy videregående skole og Inderøy kulturskole. Hjertesak: Være en stemme for de som ikke har råd til lobbyister.

Nominasjonskomiteen i Trøndelag SV

Åshild Tungen, Tom Knobloch, Margareth Halle og Oda Amalie Kise Hjertstrøm

Innstilling til fylkestingsliste fra nominasjonskomiteen

1 Rakel T.S Trondal 1974 Malvik