Fylkestingslista til Trøndelag SV er klar!

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 13. november 2018

Trøndelag SVs nominasjonsmøte ble avholdt på Ila Aktivitetshus i Trondheim på søndag 11. november og en enstemmig nominasjonskomite foreslo Rakel Skårslette Trondal fra Malvik på førsteplass. I forbindelse med at førsteutkast til liste var sendt på høring 20.09 ba nominasjonskomiteen medlemmer og lokallag om innspill til 4.plass på fylkestingslista. Av flere innspill som kom inn fra ulike lokallag var leder i nominasjonskomiteen Bjørn Salvesen foreslått. På grunn av dette og et ønske om å stå på lista og kjempe for en plass på fylkestinget valgte Bjørn å trekke seg fra komiteen og takke ja til en fjerdeplass. Et enstemmig nominasjonsmøte vedtok følgende fylkestingsliste for Trøndelag SV:

1. Rakel Skårslette Trondal (1974, Malvik). Vokste opp på Toten. Gruppeleder for SV i Fylkestinget, etter å ha blitt valgt inn fra Sør-Trøndelag. Sitter i fylkesutvalget og hovedutvalget for transport. Har vært aktiv lokalpolitiker i Malvik i tolv år. Er også gruppeleder for SV i kommunestyret i Malvik, og sitter i formannskapet. Er utdannet lærer, og har jobbet i ungdomsskolen i ti år. Hjertesak: rettferdig fordeling.
  2. Torgeir Strøm (1952, Fosnes/Nye Namsos). Har vokst opp og bor på øya Jøa. Har yrkeserfaring som jordbruksavløser, gårdbruker, lærer og har siden 2015 vært fylkespolitiker innvalgt fra Nord-Trøndelag. Har i tillegg fjorten års erfaring fra kommunestyret, vært leder i Norges Bonde- og småbrukarlag, og i mange år tillitsverv i Utdanningsforbundet og innen kultur og idrett. Hjertesak: Distriktspolitikk.
  3. Åsa Kjerstine K. Moen (1992, Trondheim). Studerer vernepleie. Jobber som daglig leder i Astor Fotballklubb. Styremedlem i Trondheim SV, og vara til sentralstyret i Nei til EU. Tidligere fylkesleder i Sør-Trøndelag SU, og likestillingsansvarlig i Nord-Trøndelag SU og leder i Ungdom mot EU. Hjertesak: Brenner for at alle skal ha like muligheter uansett hvilken familie du er født i og hvor i Trøndelag du bor, med særlig fokus på ungdom.
  4. Bjørn Salvesen (1958, Røros). Oppvokst i Oslo, adresse Røros siden 1987, selvstendig næringsdrivende. Nestleder i Trøndelag SV, er inne i sin andre periode i kommunestyret og varaordfører siden 2015. Han har representert Sør-Trøndelag på de siste tre landsmøter, og har hatt en periode som fylkesleder. Hjertesak: Forsvare velferdsstaten med nebb og klør.
  5. Siv Furunes (1972, Inderøy). Vokst opp på Mære. Gruppeleder for SV i Inderøy kommunestyre siden 2011. Leder for Nord-Trøndelag SV siden 2015, og første leder i Trøndelag SV siden sammenslåingen våren 2018. Vara til fylkestinget. Utdannet lektor i musikk og språk ved NTNU, og underviser ved Inderøy videregående skole og Inderøy kulturskole. Hjertesak: Være en stemme for de som ikke har råd til lobbyister.

Resten av lista er som følger:

6 Muhammed M. Yahya 1984 Trondheim
7 Ellen Samuelsen 1950 Steinkjer