Frostaerklæringen

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 18. oktober 2019
- For SV er det gledelig at vi nå kan signere på ei politisk plattform som sikrer en politikk som tar inn over seg at vår tid sin største utfordring er klimaendringene og tap av naturmangfold, og at flertallpartiene er enige om en plattform som vil bidra til et rettferdig Trøndelag der du skal kunne bo, jobbe og leve livet ditt godt der du vil i fylket." Sier SVs gruppeleder Rakel Trondal om Frostaerklæringen som samarbeidspartiene SV, AP, SP og Krf har blitt enige om.

De fire siste årene har det blitt mer og mer klart for folk at klimaet endrer seg, været blir mer ekstremt og vi blir mer sårbare. Ungdommen krever klimahandling nå, og vi i flertallet vil ta vår del av ansvaret for å kutte i klimagassutslipp.

SV er glad for at flertallet er enige om at vi skal utvikle en egen plan og et vegkart for hvordan vi skal nå målet om et klimanøytralt Trøndelag innen 2030, gjennom kutt i fylkeskommunens egen virksomhet, men og ved å bruke innkjøpsmakta vår og gjennom tiltak for å øke det biologiske opptaket av CO2 i jordbruk og skogbruk.

Skolen skal oppleves som trygg og inkluderende for alle. Derfor har det vært viktig for SV at vi er enige om at vi må styrke den utvidete skolehelsetjenesten og at helsesykepleier skal være mer tilstede på skolen.Vi skal sikre bedre oppfølging av elever som er i faresonen for å droppe ut, og arbeidet mot mobbing, uønsket seksuell oppmerk- somhet og trakassering i den videregående skolen skal styrkes.

Les hele plattformen her:

Frostaerklæringen_A4_brosyre_trykkfil_oppdatert-1Last ned