Inviter idretten med på å satse på mye miljøvennlige løsninger for framtida.

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 22. april 2020
Marin forsøpling er vår tids raskest voksende miljøutfordring og hvis vi ikke gjør noe nå vil det være mer plast enn fisk i havet i 2050.

Problematikken knyttet til bruk av gummigranulat som demping på kunstgressbanerer er vi kjent med. Det anslått at gummigranulat er den nest største kilden til milroplast og materialet brukes i 80% av norske anlegg. Det florerer i dag gummigranulat i norske husholdninger, i ganger, vaskemaskiner, treningsbager, og selv om det er uvisst hvor mye granulat som havner i havet, nesten helt opp på middagsbordet vårt.

Trøndelag erklærte i juni i fjor klimakrise, da forpliktet vi oss til å ta krisa på alvor. Da må vi også ta miljøutfordringen på alvor og legge til rette for at miljøvennlige løsninger prioriteres og heies fram.

SV foreslår derfor et tillegg til siste setning i første fotnote slik at setningen lyder: Materialvalg må gjøres etter nasjonale standarder, og produktenes egnethet til gjenvinning må vurderes; derfor vil anlegg uten løst gummigranulat prioriteres ved nye søknader.

Selv om vi alle sikkert skulle ønske kunstgressbaner med granulat tilhørte fortiden må vi anerkjenne at det i dag fraktes flere titals tonn gummigranulat rundt i Europa uten at vi har noen god måte å gjenvinne det på. Og da kjære fylkesordfører kan vi i alle fall ikke bidra til mer.

Enn så lenge at gummigranulat er materialet som demper best og flere idrettslag allerede er i gang med å bygge eller har bygget anlegg med løst gummigranulat og venter på spillemidler er det viktig å presisere at forslaget omhandler nye søknader og vil sikre at utviklingen av nye anlegg i trøndelag er framtidsretta og ikke bidra til økt miljøforurensning fra materialer vi ikke blir kvitt. Vi må invitere klubber og idrettslag med på å satse på mye miljøvennlige løsninger for framtida.

Innlegg på fylkestinget av SVs fylkestingspolitiker Åsa Kjølberg Moen