SVs fylkestingsliste for 2023 er klar

Publisert av: frode.nystuen Publisert: 05. november 2022
Oppdatert: 11. november 2022
Topp 6 med rakel Trondal, Siv Furunes, Åsa Kjølberg Moen, Tore Aasheim, Gjermund Eggen og Marit Fjeldvær
Over: Marit Fjeldvær, Gjermund Eggen, Rakel Trondal, Tore Aasheim
Under: Åsa Kjølberg Moen, Siv Furunes Foto: Nils Heldal

Rakel Trondal gjenvalgt som Trøndelag SVs toppkandidat til fylkestingsvalget

Trøndelag SV har i helga valgt et sterkt lag som kommer til å fortsette kampen for rettferdig fordeling, grønn omstilling og livskraftige bygder og byer i hele fylket. Rundt 80 delegater fra hele Trøndelag deltok på SVs nominasjonsmøte på Stjørdal lørdag 5. november. Rakel Skårslette Trondal, Malvik, ble som ventet gjenvalgt som SVs førstekandidat til fylkestingslista.

Siv Furunes fra Inderøy ble nominert som 2. kandidat og Åsa Kjølberg Moen fra Trondheim ble nominert som 3. kandidat. Begge representerer SV på fylkestinget også i dag og bidrar dermed for en god kontinuitet i den kommende fylkestingsgruppa.

På de neste plassene følger Tore Aasheim fra Oppdal og Gjermund Eggen fra Snåsa. Begge er nye på lista og representerer tydelige distriktsstemmer. Begge er i dag aktive i SV sitt distriktspolitiske utvalg i Trøndelag SV og har bidratt til å videreutvikle distriktsprofilen til SV. Leder av Trøndelag SU, Marit Fjeldvær fra Hitra, ble valgt som ny 6. kandidat på fylkestingslista.

Rakel Trondal:
– Jeg er glad for å få fornyet tillit som førstekandidat og stolt av å få være en del av laget som stiller til valg for Trøndelag SV. Sammen skal vi jobbe for et fortsatt rødgrønt Trøndelag. Nå trenger vi et sterkt SV som tar kampen for kutt i klimagassutslipp, for naturmangfoldet, nærskolen og vern av dyrkajorda. Vi må ta tilbake kontrollen over kollektivtrafikken og tilbudet må styrkes. Elevene i videregående skal oppleve at de har nok voksne rundt seg som har tid og kompetanse til å følge dem opp.

SVs valgliste til fylkestingsvalget i 2023

1. Rakel Skårslette Trondal (1974, Malvik):

Rakel Trondal foran SV-rollup

Rakel Trondal vokste opp på Toten. Gruppeleder for SV i Fylkestinget. Sitter i fylkesutvalget og er nestleder i hovedutvalget for transport. Har vært aktiv lokalpolitiker i Malvik i seksten år. Er også gruppeleder for SV i kommunestyret i Malvik, og sitter i formannskapet. Er utdannet lærer, og har jobbet i ungdomsskolen i ti år. Hjertesak: Rettferdig fordeling.

2. Siv Furunes (1972, Inderøy):

Siv Furunes foran SV-rollup

Vokst opp på Mære. Gruppeleder for SV i Inderøy kommunestyre siden 2011. Leder for Nord-Trøndelag SV 2015 – 2018, og første leder i Trøndelag SV siden sammenslåingen våren 2018. Fylkestingsrepresentant og medlem i hovedutvalg for kultur. Medlem av landsstyret 2015-2021. Førstekandidat for valgdistrikt Nord-Trøndelag under valget i 2021. Utdannet lektor i musikk og språk ved NTNU, og underviser ved Inderøy videregående skole og Inderøy kulturskole. Lang erfaring som tillitsvalgt i Creo. Hjertesak: Være en stemme for de som ikke har råd til lobbyister.

3. Åsa Kjerstine K. Moen (1992, Trondheim):

Åsa Kjølberg Moen foran SV-rollup

Vernepleier i Trondheim kommune. Fylkestingsrepresentant og medlem i hovedutvalg for utdanning, og tidligere i inneværende periode hovedutvalg for kultur. Tidligere leder Trondheim SV, leder for FO studentene ved NTNU, styremedlem i Nei til EU, fylkesleder i Sør-Trøndelag SU, likestillingsansvarlig i Nord-Trøndelag SU samt leder og generalsekretær i Ungdom mot EU. Hjertesak: Brenner for at alle skal ha like muligheter uansett hvilken familie du er født i og hvor i Trøndelag du bor, med særlig fokus på ungdom, utdanning og levende bærekraftige lokalsamfunn for framtida.

4. Tore Aasheim (1965, Oppdal):

Tore Aasheim foran SV-rollup

Født på Rørvik og ser på seg selv som ytternamdaling, men har trukket opp i fjellet og bor i Oppdal. Er i dag seniorrådgiver og jobber med seksuell helse og politisk påvirkning for Sex og Politikk. Har vært BU-leder for SV på Grünerløkka i Oslo, leder for Skeivt nettverk, er i dag utvalgsleder for Kultur, Miljø og Tekniske tjenester i Oppdal og sitter som representant i Oppdal ungdomsråd og Kirkelig fellesråd. Sitter i styret for Trøndelag SV og er medlem av distriktspolitisk utvalg Hjertesaker: Fjellandbruk, folkehelse og LGBT+saker.

5. Gjermund Eggen (1991, Snåsa):

Gjermund Hansen Eggen foran SV-rollup

Småbarnsfar født og oppvokst på Snåsa. Utdannet radiograf og jobber nå som kvalitetsrådgiver i Helse Nord-Trøndelag. Lokallagsleder for Snåsa SV siden 2020 og nestleder for Hovedutvalg for helse og oppvekst i Snåsa. Medlem av Trøndelag SVs distriktspolitiske utvalg. Hjertesaker: Distrikts- og familiepolitikk.

6. Marit P. Voldsund Fjeldvær (2001, Trondheim):

Marit Voldsund Fjeldvær foran SV-roll-up

Kommer fra Hitra. Student på medievitenskap på NTNU. Leder i Trøndelag Sosialistisk Ungdom og nestleder i Norsk Målungdom. Hjertesak: Bedre vilkåra for ungdom i hele Trøndelag, lokale klimatiltak og bedre psykisk helsetilbud i bygde-Trøndelag, jobbe for at det skal være bedre å være skeiv på bygda.

Resten av lista:

7Erlend Broholm1993Hitra