Nominasjonskomiteens forslag til stortingsliste i Sør-Trøndelag

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 23. september 2024
Oppdatert: 10. oktober 2024

Oppdatert 10.10.2024

Nominasjonskomiteen i Sør-Trøndelag har satt sammen en liste med representanter fra 7 trønderske kommuner, basert på litt over 30 forslag der 20 kandidater kom fra Trondheim. Vi skulle gjerne hatt flere forslag fra flere kommuner, og vi etterspurte derfor forslag fra flere mindre kommuner.

Vi fikk kun et fåtall forslag på kandidater uten høyere utdanning, noe som gjenspeiles i lista. Det er mange kandidater med lang erfaring som ikke står på lista. Nominasjonskomiteen har vektlagt egenskaper og erfaring som gir politisk gjennomslag, synlighet i media og godt samarbeid i valgkamp.

Det er en forholdsvis ung liste fra 19 til 53 år, med god kjønnsbalanse og flere tillitsvalgte i fagbevegelsen. Alle representerer de store eller små grupper med viktige stemmer i samfunnet. Lista har kjente og mindre kjente navn, men er likevel en liste med god og tung politisk erfaring.

Nominasjonskomiteens endelige forslag til kandidater til stortingsvalget 2025 for SV i Sør-Trøndelag:

1.Lars Haltbrekken (1971), Oslo
2.Hilde Marie Gaebpie Danielsen (1981), Røros
3.Bisma Aleem (2001), Trondheim
4.Even Næss Bergseng (1992), Trondheim (4 stemmer ved dissens)
4.Efia Marie Damba (1992), Trondheim (1 stemme ved dissens)
5.Rakel T. Skårslette Trondal (1974), Malvik
6.Mona Berger (1980), Trondheim
7.Åsmund Sjøberg (1981), Selbu
8.Isabella Baptista Jørgensen (2005), Trondheim
9.Tord Talmo (1978), Trondheim
10.Bjørn-Andreas Sjøli (1993), Indre Fosen
11.Silje Furuhaug Sandum (1980), Trondheim
12.Filus Engtrø (2002), Røros
13.Annbjørg Horgar (1987), Trondheim
14.Espen Tørset (1979), Orkland
15.Nora Hansen-Bergli (2004), Trondheim
16.Marcus Helgesson Svenning (1996), Hitra

Innstilling stortingsliste Sør-TrøndelagLast ned

Som stortingsrepresentant, er Lars Haltbrekken (53) fortsatt svært engasjert i miljøkampen han startet som tidligere leder i Natur og Ungdom og Naturvernforbundet. I tillegg til å bekjempe klimakrisen og ta vare på naturen, har han også engasjert seg tungt i flere flyktninge- og asylsaker og jobber for en mer human flyktning- og asylpolitikk. Han er foreslått av flere lokallag og ønsket på topp av alle som har uttalt seg om førsteplassen.

Det samme gjelder Hilde Marie Gaebpie Danielsen (42) som høster mye skryt for sitt arbeid som vara på Stortinget med å løfte flere viktige saker for fjellregionen og for Trøndelag. Hun kjemper for å bevare naturen og våre beiteområder for matproduksjon. Med sitt engasjement i Fosen-saken, har hun markert seg sterkt for urfolksrettigheter og jobber for å styrke samisk språk, kultur og helsetilbud i samiske områder. Hilde er i tillegg kommunestyrerepresentant for Røros SV og svært opptatt av kommuneøkonomi.

Bisma Aleem (23) er et nytt navn på lista, og til tross sin unge alder har hun rukket å få god erfaring med politikk som tidligere leder av ungdomsråd og medlem i ungdommens fylkesråd. Hun kommer fra Pakistan, har vokst opp i Leirfjord i Nordland og er nå barnevernspedagog bosatt i Trondheim. Her er hun vara til lokallagsstyret og bystyret.

Et flertall på fire i komiteen vil ha Even Næss Bergseng (32) på fjerdeplass. Han er en hjemvendt trønder som har fått sine evner til politisk arbeid satt på prøve som bystyrerepresentant for Trondheim SV der han har forhandlet frem en grønn arealplan. Med det sikret SV Norges første bynaturpark på Ladehalvøya og reddet skog, dyrkamark og myr fra utbygging.

Et mindretall i komiteen bestående av Martin Oskar Lorentsen (SU), ønsker i stedet Efia Marie Damba (32) fra Trondheim på fjerdeplass. Efia Marie kommer fra Klæbu og har lang fartstid i både SU og SV. Hun jobber i barnevernet og har derfor god erfaring innen barne- og oppvekstsektoren, og hun bryr seg særlig om barn og ungdom. Hun er folkevalgt i bystyret hvor hun har vært nestleder i areal- og samferdselskommiteen, i tillegg til helse- og velferdskommiteen. Efia Marie er en beinhard debattant som står i det hun mener og aldri gir opp. Hun brenner for sosialisme, feminisme og annen sosial utjevning og likestilling.

Resten av nominasjonskomiteen i Sør-Trøndelag kan kontaktes slik:

Silje Salomonsen (Leder), Trondheim
Geir Ove Kulseth, Trondheim
Ida Husby, Indre Fosen
Marcus Svenning, Hitra
Martin Oskar Lorentsen, SU

Nominasjonskomiteens første forslag til kandidater til stortingsvalget 2025 for SV i Sør-Trøndelag som ble sendt ut på høring:

1.Lars Haltbrekken (1971), Oslo
2.Hilde Marie Gaebpie Danielsen (1981), Røros
3.Bisma Aleem (2001), Trondheim
4.Even Næss Bergseng (1992), Trondheim
5.Rakel T. Skårslette Trondal (1974), Malvik
6.Mona Berger (1980), Trondheim
7.Åsmund Sjøberg (1981), Selbu
8.Nora Hansen-Bergli (2004), Trondheim
9.Tord Talmo (1978), Trondheim
10.Bjørn-Andreas Sjøli (1993), Indre Fosen
11.Silje Furuhaug Sandum (1980), Trondheim
12.Christian Elgaaen (1988), Røros
13.Isabella Baptista Jørgensen (2005), Trondheim
14.Espen Tørset (1979), Orkland
15.Annbjørg Horgar (1987), Trondheim
16.Marcus Helgesson Svenning (1996), Hitra

Frist for å sende innspill til listen var 4. oktober.