Interpellasjon om de private barnehagene i Inderøy

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 23. mai 2018
Vi gratulerer de ansatte i Elvebakken barnehagen med tariffavtale. Takk for at dere tok kampen. Inderøy SV har fått med oss AP på en interpellasjon om at alle de private barnehagene skal tilby tariffavtale.

Interpellasjon om de private barnehagene i Inderøy I Inderøy er det 6 kommunale og 5 private barnehager. Da full barnehagedekning ble innført, var de private barnehagene er et godt supplement til de kommunale barnehagene, og det er et godt samarbeid mellom barnehagene, uavhengig av om de er private eller offentlige. Siden 16. april har 4 og etter hvert 5 medlemmer av Fagforbundet vært i streik ved Elvebakken barnehage, fordi de ikke får forlenget tariffavtalen sin. Kommunen er ikke en part i streiken, og kan ikke uttale seg direkte om konflikten. Arbeidskonflikten har imidlertid avdekket noen prinsipielle spørsmål.

I følge PBL (Private barnehagers landsforbund) er 95% av de private barnehagene landet regulert med tariffavtaler mellom arbeidsgiverorganisasjonene og fagforeningene. Barnehagen får 13 % av de ansattes bruttolønn i tilskudd fra det offentlige. Dette tilskuddet er ment å dekke utgifter til tjenestepensjon og AFP.

Levanger kommune har et vedtak i Lokal forskrift for Levanger kommunale og ikke-kommunale barnehager at «ikke-kommunale og kommunale barnehager skal ha tilsvarende lønns- og arbeidsforhold». http://levanger.kommune.no/PageFiles/360944/16_1.pdf De har praktisert krav om tariffavtale for alle de private barnehagene i mange år.

Kommunen skal føre tilsyn med alle barnehagene. Et av områdene det føres tilsyn med, er bemanningen. Oppfølging av lærlinger er et fylkeskommunalt ansvar, men kommunen har tilsynsmyndighet på bemanning, og skal påse at lærlingene ikke regnes som grunnbemanning. De skal f.eks. ikke være alene på vakt, og det skal være nok bemanning til at de får veiledninga de har krav på. Det er stort fokus på tidlig innsats, for å hindre store utfordringer senere i livet. Det er nødvendig med et tett samarbeid mellom helsestasjonen, familiesenteret, barnevernet og PPT.

Spørsmål til ordfører: Hvilke av de private barnehagene i Inderøy har ikke tariffavtale for sine ansatte? Hvordan er bemanningssituasjonen ved Elvebakken barnehage? I hvor stor grad regnes lærlingene som en del av grunnbemanninga under streiken? Hvordan er dialogen mellom de private barnehagene og eksterne aktører som skal hjelpe familier med utfordringer?

Forslag til vedtak: Inderøy kommune forutsetter at tilskudd til ikke-kommunale barnehager går til å tilby lønns- og arbeidsforhold, deriblant pensjonsordninger, tilsvarende kommunale barnehager. Dette innebærer også at kommunen forutsetter at alle de private barnehagene skal tilby tariffavtale.

Siv Furunes Inderøy SV

Trond Bjørken Inderøy AP