Trøndersk vegstrategi i ubalanse

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 08. november 2018
Oppdatert: 09. juni 2021
Lesetid: ca. 2 min
«Balansert utvikling» er en av de viktigste målsettingene for nye Trøndelag fylkeskommune. Det betyr at det skal stimuleres til ei aktiv og positiv utvikling i hele Trøndelag. I fylkestingets nye Vegstrategi skal 70 % av nyinvesteringene gå til de mest trafikkerte fylkesvegene, mens bare 30 % skal gå til de minst trafikkerte vegene i Trøndelag. Når vegstrategien i tillegg mangler klare mål for reduserte klimautslipp og nedbygging av dyrkajord, så er det en vegstrategi i ubalanse.

I ubalanse i forhold til målsettinga om balansert utvikling i Trøndelag. I ubalanse i forhold til de nasjonale mål for vern av dyrkajord. I ubalanse i forhold til de nasjonale mål for reduksjon i klimautslipp. SVs viktigste endringsforslag til vegstrategi ble nedstemt, og vi stemte derfor imot «Delstrategi veg 2019-2030».

Fylkesvegene er delt inn i funksjonsklasse B til E etter trafikkmengde og regional viktighet. I den nye vegstrategien skal B-vegene, som utgjør 22% av vegkilometrene (1303 km), få 70 % av veginvesteringene. C-, D- og E-vegene, som utgjør 78 % av vegkilometrene (4647 km), skal få 30% av investeringene.

I trafikkmengde er det ca. 50-50 % mellom de nevnte inndelingene. Fordi vegstandarden på B-vegene er høyere, viser utregninger fra administrasjonen at ei 70-30%-fordeling vil gi det samme antall km opprustet veg pr. år. Men da C-, D- og E-vegene utgjør nesten 4 ganger veglengden til B-vegene, så vil det ta vesentlig lengre tid før de minst trafikkerte vegene i ytterdistriktene i Trøndelag blir opprustet. Med utgangspunkt i målet om ei balansert utvikling i Trøndelag foreslo derfor SV ei budsjettfordeling på 50-50 % fordeling som et alternativ til flertallsvedtaket om 70-30 % fordeling.

SV mener fylkespolitikerne må ta aktive grep for å bremse sentraliseringa i Norge og Trøndelag. Det må vi fylkespolitikere gjøre innafor nærings-, kultur-, utdanning-, miljø- og samferdselspolitikken. Når et flertall av fylkespolitikerne fortsetter å bruke vesentlig mere penger på de mest trafikkerte vegene i Trøndelag, så vil sentraliseringa i fylket fortsette. Vi vet også at det nettopp er i ytterdistriktene i Trøndelag mange av flaskehalsene i næringstransporten ligger. Både bruer og dårlig vegstandard fører ofte til akseltrykkbegrensninger. SV mener vegsatsinga må skje etter tre kriterier: A. Fylkesveger som har viktig betydning for å opprettholde bosetting og sysselsetting. B. Fylkesveger i Trondheim (300 km) gjennom bidrag i Miljøpakken. C. Viktige næringstransportårer i fylket.

For SV er også jordvern og klimatiltak en viktig del av samferdselspolitikken. Vi vet at ca. 25 % av nedbygginga av dyrkajord skyldes trafikkarealer. Samtidig vet vi at Trøndelag er den regionen i landet som bygger ned mest dyrkajord, og alt for ofte er dette god matkornjord. Trøndelag SV vil ha en langsiktig 0-visjon når det gjelder nedbygging av dyrkajord. På kort sikt må Trøndelag bidra til å nå de skjerpede nasjonale jordvernmål. Slike analyser og målsettinger mangler fullstendig i den nye vegstrategien for Trøndelag. Trøndelag fylkeskommune har tidligere vedtatt at klima og miljø skal være et gjennomgående tema innafor alle områder i politikken. Vi vet at CO2-utslipp på vegen er en av de største utslippskildene. SV beklager derfor at vårt forslag til et eget klimaavsnitt for vegstrategien ble nedstemt. 

Rakel S. Trondal, fylkestingsrepresentant for SV

Torgeir Strøm, fylkestingsrepresentant for SV