Når foreldre må pleie

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 22. desember 2018
Den siste tiden har mange blitt berørt av historien til Beate Søraunet og hennes alvorlig syke sønn, Even. Familien rammes av at pleiepengeordningen er gradert, dermed blir støtten redusert når Even har gode nok dager til å være ei stund i barnehagen. Helsen til Even er uforutsigbar, så det er ikke enkelt å kombinere omsorgen med jobb.

Om pleiepengene («Even-saken»)

Mandag kveld ble årets kanskje aller viktigste sak behandlet i Stortinget. Saken gjelder pleiepengeordningen for de som har svært alvorlig syke barn.

Kampen om en verdig pleiepengeordning har vært lang og brokete. Etter endringer i ordningen i 2017 kom vi ikke så langt som de fleste av oss hadde håpet på. Pleiepengeordningen er en ordning for å sikre at alvorlig syke unger skal få oppfølging av sine nærmeste.

Å få muligheten til å være sammen med egne alvorlig syke barn er noe man kanskje tenker på som en selvfølge. Det er ikke sånn i Norge. Da regjeringen i fjor innførte en femårsgrense på hvor lenge foreldre kan være sammen med sine syke unger, var det mange som reagerte.

Først og fremst reagerte familiene selv med kraftige protester. Men heldigvis reagerte et flertall på Stortinget også. Det ble sendt klar beskjed: Opphev femårsgrensen. Den gjør at de med veldig syke unger får det uforutsigbart og noen våget ikke ta ut pleiepenger selv med alvorlig syke unger.

Hva skjedde? Ingenting. Regjeringen fulgte rett og slett ikke opp flertallet i Stortinget. Regjeringen gjemte dette viktige spørsmålet i en samleproposisjon slutten av året og konkluderte med at de ville vente i fire år med å avgjøre spørsmålet med tidsbegrensning. Mandag kveld ble heldigvis tidskvoten opphevet.  Nå kan familier med svært alvorlig syke barn forutsigbarhet i en ellers uforutsigbar situasjon.

I 2017 gjorde Stortinget også endringer i graderingsreglene i pleiepengeordningen. Det skulle bli mer fleksibelt å ta ut pleiepenger samtidig som man jobber noe. For noen familier har dette blitt en fattigdomsfelle.

Foreldre som ikke har et reelt valg om å arbeide, på grunn av ungens situasjon, får kuttet pleiepengene sine med dagens regler. SV hadde håpet KrF kunne støttet våre forslag til lovendringer på dette punktet. Den gang ei. KrF fremmet heller sitt eget forslag uten tidsfrist og uten at det omfattet alle foreldrene som trenger.

Å vedta endringer uten tidsfrist for denne regjeringen, som KrF vil, er et sjansespill. Dette sjansespillet er på vegne av familiene som får kuttet inntekten sin. De har ikke tid til å vente. Vi hadde håpet KrF ville stå opp for familiene. Uten tidsfrist så forskyves løsningen i denne saken og familiene får fortsatt kutt som følge av graderingsreglenes hensynsløshet.

Barnelegene anbefaler sterkt at pleiemidlene blir forutsigbare. Foreldrene sparer helsevesenet for store summer. De lærer seg ungenes sykdomsbilde, og dermed reduseres antall døgn på institusjonene mye. Det sier seg selv at dette blir vanskelig å kombinere med jobb.

Disse familiene kan ikke vente et år til. Vi må gjøre endringer nå. SV kommer til å kjempe for en verdig pengepleieordning til vi er i mål.

Siv Furunes
Leder for Trøndelag SV