1. mai med Trøndelag SV

Publisert av: Trøndelag SV Publisert: 10. april 2019
SV feirer som vanlig arbeidernes kampdag 1. mai i hele Trøndelag. Ta kontakt med ditt lokallag om du lurer på hva som skjer:

Informasjon om hva som skjer i de ulike lokallaga blir lagt ut her fortløpende:

Fosen: Førstekandidat for Ørland SV Øyvind Næss holder appell i Bjugn.

Flatanger: 1.-maifrokost kl 11.00 på Frivilligsentralen/Miljøbygget.

Grong: SV arrangerer 1. mai frokost fra 11.00-13.00 Torgeir Strøm holder appell.

Inderøy:

Mosvik kl. 09.30 Ordførerkandidat Inderøy SV Siv Furunes holder appell.

Straumen kl 16.30 Ordførerkandidat Siv Furunes Inderøy SV holder appell

Leka:
1. mai med tradisjonell «felles frokost» på det lokale skytterhuset. SV annonserer at alle, uansett politisk holdning, alder og annet er velkommen. Så leier SV-laget lokale og kjøper inn noe «basisvarer», kaffe, te, melk, brød og smør, blomster og servietter. Så oppfordres folk til å ta med pålegg, kaker til kaffen og egne «spesialiteter

Levanger:
EKNE/FALSTAD:
Kl. 09.00 Bekransning av minnesmerket i Falstad skogen. Tale v/ Robert Svarva. Deltakelse fra den russiske ambassade med kransnedleggelse ved minnesmerket. Ekne skolekorps spiller.

LEVANGER SENTRUM:
Kl. 10.15 Kransnedleggelse ved 22. juli minnesmerket på Røstad
Kl. 10.30 Frokost i glassgården på Levanger Rådhus.
Kl. 11.00 Appell i glassgården/Rådhuset ved Oda Hjertstrøm/SU
Kl. 12.00 Hovedtaler på torget Tore O Sandvik
Kl. 12.40 Oppstilling og Avgang 1. mai tog. Musikk av Levanger Musikkforening og Skogn Hornmusikklag.
Kl. 13.30 Bekransning av minnesmerket ved Levanger kirke ved Kristine Svendsen. Musikk av Levanger Musikkforening og
Skogn Hornmusikklag.
Kl. 14.00 Kaffe og kaker i glassgården på Levanger Rådhus. Kulturelt innslag fra kulturskolen.
Kl. 14.15 Appell av Levanger AUF

Malvik:

Arbeiderfestival i Hommelvik fra 26. april-01. mai. Ordførerkandidat for Malvik SV Rakel Skårslette Trondal deltar i debatt 28. april.

12.00: 1. mai-lunsj i regi av Malvik SV

14.30: Demonstrasjonstog i Hommelvik med taler og appeller med blant annet Rakel Skårslette Trondal.

Melhus: 1. maifrokost i regi av SV. Tredjekandidat på fylkestingslista Åsa Kjølberg Moen holder appell. Tog fra kl. 11.00.

Namsos: Fylkestingspolitiker og 2. kandidat til fylkestingslista Torgeir Strøm holder appell på fellesarrangement i regi av LO, SV og AP.

Nærøysund / Vikna:
I Vikna holder SVs ungdomskandidat Ingrid Darell Holm apell. LO arrangerer med hjelp av Ap og SV.

Overhalla: 1.mai-frokost i regi av SV, LO og AP kl. 10.00-12.00 med appell fra blant annet førstekandidat for Overhalla SV Knut Haga.

Røros:
Arrangør SV, Ap og LO.

30.4:

En spenstig inngang til 1.mai, om kvelden 30.april, med bokbad, stand up og quiz!

18.30 Dørene åpnes.
Servering hele kvelden, alle rettigheter.
19.00 Velkommen
19.15 Bokbad med Magnus Marsdal, intervjuer Marianne Breiguttu (SV)
20.30 Sosialt samvær
21.00 Stand up med Nils-Erik Flatø (SV)
21.30 Sosialt samvær
22.00 Arebeider-quiz med Isak Busch (Ap)
23.00 Premieutdeling
23.15 Sosialt samvær
24.00 Slutt

MAGNUS MARSDAL begynte som journalist i Klassekampen i 1995. Han ble nyhetssjef i Klassekampen i 1997 og jobbet i avisa fram til 2005. Marsdal har vært spaltist i VG, Dagsavisen og Memo. Han har skrevet for Dagens Næringsliv og tidsskrifter som Samtiden, Prosa, Syn og segn, svenske Expo og britiske Red Pepper. Han har undervist i journalistikk ved Høgskolen i Oslo og Akershus. I tillegg har han utgitt flere bøker. Han var med å etablere tankesmia Manifest i 2003, og har siden vært styreleder.
«FRIHETENS MØDRE» er Magnus Marsdals siste bok:
Seks måneders pappaperm i California i 2012 var utgangspunktet for at Magnus Marsdal skrev boka «Frihetens mødre». Det er blitt ei bok om Norge og USA med mange innfallsvinkler og mange historier, men den bunner ut i en ramsalt kritikk og bekymring over det som foregår i de to landene – og ellers i Europa.

NILS ERIK FLATØ er komiker, kåsør, jurist og champagne-sosialist. Fra sitt unike perspektiv tar han for seg samfunnstopper, populærkultur, sine tvangsinnlagte familiemedlemmer og livsanskuelser.

1.mai:

13.00 oppmøte på Nilsenhjørnet, med demo til Sangerhuset. Hovedtaler der er Kjerkhol fra Ap, og appeller bla med Christian Elgaaen fra SV.

Trondheim:

09.30: Ordførerkandidat Mona Berger holder tale på graven til Sovjetiske krigsfanger (Lademoen kirkegård)

11.00: 1. mai-frokost i regi av Trondheim SV

13.00: 1. mai-tog fra Katedralskolen (appeller og taler etter toget, med bla. Mona Berger)

14.00 og utover kvelden: Arbeiderfest på Lille London i regi av LO Trøndelag og Klassekampen.

Selbu: Trøndelag SVs tredjekandidat til fylkestingslista Åsa Kjølberg Moen holder appell kl. 14.00

Skaun: 09.00 Tangen Buvika: 1. mai-frokost med SV, AP og LO.
Tredjekandidat på fylkestingslista Åsa Kjølberg Moen holder appell.

Steinkjer: Felles 1. mai-feiring i regi av LO, SV, Rødt og AP. 1. kandidat for Steinkjer SV Gjertrud Holand holder appell

Stjørdal: Fellesarrangement i regi av LO, SV, AP og Rødt. 1. kandidat i Stjørdal Morten Harper skal holde appell for SV og Jenny Nordaune leder av Trondheim SU holder appell for SU.

Verdal: Fellesarrangement i regi av LO, SV og AP. 1. kandidat for Verdal SV Sven-Øyvind Bern holder appell. Flere ulike arrangement fra kl. 08.30 og demonstrasjonstog kl. 12.00, med appeller fra kl. 13.00 på Minsås Plass.